مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي

   
dr bazeli
                                                           آقای دکتر باذلی                       
                                

                                  سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی                   

           دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد

    
معرفی

 مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي شهرستان گناباد با نام مركز اورژانس115 در سال 1375 با تعداد 12 نفر پرستار،بهيار و راننده و  تعداد شش دستگاه آمبولانس متعلق به بیمارستانهای شهرستان تاًسيس و شروع به فعاليت نمود. اين مركز در سالهاي بعد با استخدام نيروهاي تخصصي از قبيل كارشناس پرستاري، كاردان بيهوشي و كاردان اتاق عمل اقدام به تكميل پرسنل خود نمود. با تصويب طرح پوشش فراگير اورژانس 115 و با تلاش مسئولان در سال 1378 اولين اورژانس115جاده‌اي در بجستان راه‌اندازي شد . متعاقب طرحهاي مصوب در سال 1383 مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي شهرستان اقدام به تاًسيس دو پايگاه اورژانس115جاده‌اي عمراني و كلات نمود و در ادامه با پيگيريهاي مداوم در سال 1384 موفق به كسب مجوز و راه‌اندازي پايگاههاي اورژانس 115جاده‌اي در یونسی و بيمرغ شد. دراسفند ماه همان سال نيز به يمن و مباركي سال پيامبر اعظم (ص) ، پایگاه های اورژانس جاده ای کاخک و هلالی راه اندازی شد. همچنین در بهمن ماه 1385 پايگاه اورژانس115 جاده‌اي سردق در محور بجستان به بردسكن نيز به بهره‌برداري رسيد. , و طی سال های متوالی تا کنون پایگاه شماره 2 شهری در نوقاب و پایگاه های اورژانس جاده ای در روستای سنو و زین آباد و نجم آباد ،گیسور و جزین تا کنون راه اندازی شده اند . در حال حاضر اين اداره با داشتن 2 پايگاه اورژانس115 شهري که مجهز به سیستم ضبط مکالمات ، GPS و دستگاه ارتباط رادیوئی و 13 پايگاه اورژانس 115 جاده‌اي مستقر درمحورهای مواصلاتی شهرستان ، به صورت 24 ساعته آماده خدمت به همشهريان و هموطنان عزيز ميباشد  

                                                                         لینک ورودبه وبلاگ اختصاصی


شرح وظایف رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی

 1- هماهنگی و نظارت و هدایت در طراحی و تدوین برنامه های تأمین سلامت در حوادث شامل :
    الف- ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی
     ب- مراقبت و درمان مصدومین و حادثه دیدگان
     ج- ارائه خدمات بهداشتی به حادثه دیدگان در حوادث
     د- پدافند غیر عامل دانشگاه علوم پزشکی و واحدهای بهداشتی و درمانی
     ه- استقرار سامانه مدیریت بحران در مراکز بهداشتی و درمانی ( HICS )
2- تهیه و تدوین برنامه های عملیاتی فراخور نیازها و شرایط موجود در منطقه و جمعیت تحت پوشش و نظارت و ارزشیابی مستمر آن
3 - رعایت موازین قانونی و دقت عمل در چهارچوب مقررات دولت و سیاستگذاریهای کلان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
4- مشارکت دادن کارکنان و مدیران در فرایند تصمیم سازی و تشویق کار گروهی برای تصمیم گیری
5- زمینه سازی برای مستند نمودن فعالیتها و تدوین و انتقال تجربیات مدیریتی به مدیران جایگزین
6- سازماندهی واحدهای تابعه و مدیریت در انتخاب افراد متخصص در پست های سازمانی مربوطه
7- نظارت و ارزیابی مستمر عوامل تحت مسئولیت و توجه به نقش اصلاحات در مواقع ضروری و بازخورد از سیستم
8- پاسخگویی مشفقانه و جلب رضایت ارباب رجوع و مشتریان درونی و بیرونی سازمان
9- توجه دقیق به اعتبارات و منابع مالی و سرمایه ای سازمان و صرفه جویی خردمندانه به منظور کاهش هزینه ها و بهره وری بیشتر از امکانات و ایجاد ظرفیتهای جدید
10- تلاش در جهت ارتقاء دانش یا بینش و مهارتهای شغلی و حرفه ای و توسعه آگاهی های عمومی کارکنان
11- خلاقیت و نوآوری و ایجاد ظرفیت های جدید کاری
12- تلاش در جهت افزایش بهره وری و بهبود ارتقاء کیفیت خدمات سلامتی
13- توجه جدی به پژوهش و تحقیق و تشویق و ترغیب کارکنان به انجام تحقیق در رفع مشکلات حوزه عملکردی
14- تفویض اختیار به مدیران و کارکنان تحت سرپرستی در حدود وظایف تعریف شده
15- زمینه سازی جهت استاندارد نمودن فعالیتها و اصلاح و بهینه سازی سیستم ها و روشهای ارائه خدمات
16- جلب هماهنگیهای بین بخشی مؤثر در سطح سلامت جامعه و برقراری مکانیزم های لازم برای جلب مشارکت مردم