خدمات و تسهيلات

خدمات عضویت :
عضويت در كتابخانه مركزي منحصر به دانشجويان ، اساتيد و كارمندان اين دانشگاه مي باشد و ارائه خدمات به ساير مراجعين با ارائه كارت شناسايي معتبر و بسته به شرایط امكانپذير است. 

مدارک لازم جهت عضویت :

·                     ارائه كارت دانشجويي براي دانشجويان و معرفي نامه براي اساتيد و كارمندان از واحد مربوطه.

·                     تكميل فرم عضويت توسط اعضاي هيئت علمي ، دانشجويان و كارمندان .

·                     ارائه يك قطعه عكس 4*3.

خدمات دربخش مرجع: در اين بخش علاوه بر كتب ، مجموعه اي از راهنماها ، كتابشناسي ها ، سالنامه ها ، فرهنگ ها، دائره المعارف ها ، دستورنامه ها و دستنامه ها نگهداري مي شود كه با سيستم باز قابل بهره برداري صرفا"در داخل كتابخانه مي باشد . مجموعه اين بخش در حال حاضر به زبان انگليسي و فارسي است.خدمات مرجع بخش عمده اي از فعاليت هاي مستمر كتابخانه را دربرمي گيرد.

 خدمات بخش امانت وگردش کتاب: مخزن كتابخانه با سيستم قفسه باز اداره ميشود و مراجعين مي توانند از دو دستگاه رايانه مخصوص كتابداران ،چهار دستگاه رایانه مخصوص مراجعین، برگه دانها يا راهنماي موضوعي قفسه ها براي يافتن مدارك مورد نظرخود استفاده نمايند.سازمان دهی منابع بر اساس رده بندی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NLM) مي باشد.

-                     امانت و گردش منابع کتابخانه به اعضاء.

-                     آموزش و راهنمایی مراجعین در شیوه جستجو.

-                     جستجوى اطلاعات در نرم افزار کتابخانه ای برای مراجعین .

-                     فایل نمودن کتب برگشتى در قفسه ها .

-                     قفسه خوانى و برطرف نمودن اشکالات موجود در کتب و مشخص نمودن مفقودى ها. 

-                     انتخاب کتابهاى فرسوده و قديمي و انتقال آنها به صحافي و بخش وجین.

-                     تسويه حساب مراجعين.

خدمات بخش نشريات:دراين بخش مجلات از سال 2007 به بعد موجود مي باشد و مجلات سالهاي قبل در آرشیو كتابخانه نگهداري مي شود که مهمترین وظایف و خدمات آن شامل :

-                     پاسخگویی و راهنمایی به مراجعین در شیوه ی استفاده از منابع این بخش.

-                     انتخاب و اشتراک مجلات مورد نیاز کتابخانه.

-                     بررسی مجموعه و مرتب نمودن مجلات جهت ارسال به آرشیو.

خدمات بخش سفارشات و استنساخ دیجیتالی: اين بخش فعلاً مسئوليت تهيه و سفارش انواع منابع و مواد اطلاعاتي مورد نيازكتابخانه مركزي وكتابخانه هاي وابسته به دانشگاه راعهده دار است و بخش دوم آن در حال راه اندازی است.

-                     دريافت کاتالوگ ناشرین وارسال آن به گروههاى آموزشى جهت انتخاب منابع مورد نياز . 

-                     بررسى و انتخاب آخرين رفرنسهاى موجود در بازار و تطابق آن با موجودى کتابخانه توسط کتابداران .

-                     نیازسنجى و ثبت نياز اطلاعاتي مراجعين و دانشجويان بصورت پيوسته و كنترل آن با موجودي تا در صورت عدم وجود آن در فهرستگان کتابخانه و لیست تهیه و خرید در لیست تهیه و خرید ثبت گردد. 

-                     دريافت منابع و کنترل آن با ليست خريد .

-                     دریافت منابع اهدايي و رايگان

خدمات بخش خدمات فنى: در اين بخش فهرستنويسى ورده بندي کتب موجود درکتابخانه انجام مي گردد .

-                     آماده سازی منابع کتابخانه و ثبت مشخصات کتب در دفاتر ثبت.

-                     فهرست نويسى و رده بندي کتب موجود در کتابخانه.

-                     ورود اطلاعات کتابشناختى منابع فهرست‏نويسي شده به نرم افزار کتابخانه اى پارس آذرخش.

-                     توليد برچسب عطف و بارکد کتب با استفاده از نرم افزار کتابخانه ونصب آنها روي منابع .

خدمات بخش آماده سازی: در این بخش آماده سازی منابع از ممهور نمودن کتب به مهر کتابخانه گرفته تا الصاق برچسب عطف و بارکد کتب صورت می پذیرد.

خدمات بخش سمعی و بصری:اين بخش داراي مجموعه اي از امكانات كمك آموزشي بصورت چند رسانه اي است و شامل فيلم هاي آموزشي ويدئویي ، كاست هاي  صوتي ، لوح هاي فشرده نرم افزاري و چند رسانه اي و نيز تجهيزات لازم براي بهره گيري ازاين تسهيلات موجود مي باشد . سازمان دهی مواد سمعی و بصری نیز مانند کتاب بر اساس رده بندی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NLM) صورت می گیرد.

خدمات بخش پايان نامه ها و طرحهاي تحقيقاتي:كه امكان دسترسي ، مطالعه و يادداشت برداري در محل را به مجموعه اي از پايان نامه ها و طرحهاي تحقيقاتي پايان يافته دانشگاه  را ميسر مي كند . 

خدمات بخش اطلاع رسانی: برقراري امكان دسترسي و آموزش استفاده از بانكهاي اطلاعاتي On Line، بانك CD و جستجوهاي تخصصي توسط كارشناسان كتابداري و اطلاع رساني در اين بخش فراهم شده است.سایر خدمات این بخش شامل:

-                     انتخاب و نظارت بر اشتراک بانکهای اطلاعاتی آنلاین.

-                     انتخاب و نظارت بر اشتراک بانکهای اطلاعاتی غیر پیوسته بصورت CD و ...

-                     جستجوهای تخصصی مقالات در بخش اطلاع رسانی.

خدمات آرشيوي: در بخش نشريات پس ازمدتي معين كه فرايند به روزآوری و دريافت مرسولات جديد كماكان و بطور مستمر ادامه پيدا مي كند جايي براي نشريات جديد باقي نمي ماند لذا بديهي است كه نشريات قديمي تر در بازه هاي زماني معين مرتب و به بخش آرشيو فرستاده و مرتب شوند تا هم مشكل مكاني براي نشريات جديدتر مرتفع گردد و هم نشريات قديمي تر جهت  استفاده هاي آتي در آرشيو نگهداري شود .

خدمات امانت بین کتابخانه ای: طبق قرارداد همكاري بين دانشگاه و اداره ارشاد اسلامي كتابخانه عمومي شهيد مطهري به عنوان بزرگترين و مجهزترين كتابخانه عمومي شهرستان جهت سرويس دهي به اعضا كتابخانه هر ساله تعدادي كارت عضويت كتابخانه مطهري تهيه و دراختيار اعضا قرار مي گيرد .  

 خدمات کپی: با توجه به مجهز بودن كتابخانه به دستگاه كپي تهيه فتوكپي بطور محدود از نشريات و كتب براي اعضا با تكميل فرم مربوطه  امكانپذيرمي باشد.

بخش تالار محققان: ایجاد بستر لازم جهت مطالعه و تحقیق محققان و اساتید از طریق اتصال به وب و بانکهای اطلاعاتی اشتراکی توسط کامپیوترهای در دسترس و موجود در تالار.

بخش مدیریت: امور برنامه ریزی ، هماهنگی ، سازماندهی ، کنترل و ارزشیابی حوزه را انجام داده و ارائه گزارشات و دریافت ارشادات ، راهکارها و خط مشی حوزه بالادستی را بر عهده دارد.

كتابخانه هاي وابسته به كتابخانه مركزي :

كتابخانه مركزي در راستاي اهداف بلندمدت و آتي خود جهت اطلاع رساني بهينه و موثر و نيز لزوم سهولت دسترس پذيري منابع اقدام به تاسيس و حمايت از كتابخانه هاي وابسته به خود گرفت  تا مراجعين خود را در جغرافيايي وسيعتر و متنوع تر تحت پوشش خدمات خود قرار دهد كه عبارتند از 1- 4 کتابخانه در خوابگاههای دانشجويي . 2- كتابخانه بيمارستاني در بيمارستانهاي 22 بهمن و 15 خرداد .3- مرکز تحقيقات توسعه اجتماعي و ارتقاء سلامت . 4- کتابخانه مرکز  مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی EDC .

ساعت کار کتابخانه مرکزی دانشگاه :
 

شنبه تا چهارشنبه

7:30

18:00